I Sverige har vi en lång tradition av att se postservice som en grundläggande tjänst tillgänglig för alla, oavsett var i landet man bor.

Därför känner vi en djup besvikelse när vi ser att Postnord, innehavare av monopolet på spårbara småpaket genom varubrev, tar beslut som negativt påverkar småföretag och konsumenter i mindre orter.

Misslyckandet med Postnords varubrev.

För inte så länge sedan beslutade Postnord att begränsa inlämningen av varubrev till postkontor, och dessa återfinns endast i stadsregioner.

prickfritt
Annons presenteras genom bilden.Tryck på bilden för att lägga en order.

Följaktligen är företag som säljer små och lätta produkter nu tvungna att förlita sig på dyrare paketförsändelser för att kunna erbjuda spårbarhet till deras kunder.

Ett beslut som inte bara ökar kostnaderna för företagen utan även för konsumenten.

Det handlar inte enbart om stigande kostnader.

Detta berör den grundläggande principen att likvärdig tillgång till postservice ska vara tillgänglig för varje person.

Landsbygden, som redan kämpar med olika typer av serviceunderskott, blir än en gång satt på undantag.

För småföretag som är beroende av att kunna skicka varor på ett kostnadseffektivt och spårbart sätt är detta en stor smäll.

Nu står de inför beslutet att antingen ta på sig de högre kostnaderna eller att lägga över dem på kundens nota.

Inget av dessa val är långsiktigt hållbart och kan bidra till en svagare konkurrensställning för företagen i Sverige.

Detta är även en fråga om likabehandling.

Postnord, som är i statens ägo, bör därmed verka i enlighet med folkets intressen.

Det är ett brott mot denna grundprincip att göra det svårare för en stor del av medborgarna att få tillgång till basala posttjänster.

Alla områden i Sverige bör ges lika chanser till handel och kommunikation.

Det märkliga är att Postnord redan har ett nätverk av paketutlämningsställen som skulle kunna ta emot varubrev, bara de fick instruktioner.